Friday 4 November 2011

Menjahit

Minggu lepas kami sekeluarga pergi ke Langkawi. Dari Langkawi kami terus balik ke kampung, Pengkalan Kubor. Kami tiba di kampung pada jam 8.00 pagi. Hari dah cerah.

Hari pertama di kampung aku agak excited nak cuba menjahit memandangkan mesin jahit buruk dah dibaiki oleh abah. Mesin tersebut dibeli oleh abah ketika abah berumur belasan tahun dengan menggunakan duit biasiswa yang dia dapat ketika belajar di sekolah menengah Thailand. Sebelum ini, arwah nenek yang menggunakannya. Setelah arwah nenek tiada, sepupu aku pula yang menggunakannya. Raya lepas, kami sekeluarga balik ke kampung dan dapati mesin buruk itu tersadai oleh kerana sepupu sudah ada mesin baru mesin itu tidak lagi digunakan. Peluang tersebut abah gunakan untuk membawa pulang pusaka itu ke rumah kami di Pengkalan Kubor.

Geram tengok adik aku, Sebu dah boleh menjahit sikit-sikit dengan menggunakan mesin jahit yang berumur lebih 40 tahun itu. Aku mintak Sebu ajarkan basic yang dia tahu. Dari situ aku terkial-kial mencuba beberapa kali hingga tak ingat bahawa aku baru je sampai di kampung yang biasanya aku akan tidur seharian dulu baru la hilang kepenatan.

Pada keesokan harinya isteri aku menghulurkan kain batik yang dibeli di Langkawi mintak aku menjahitnya. Aku cakap aku baru belajar dan takut rosak nanti. Dia kata takpe la... jahit terus je. Dia kata lagi kain itu lebih bermakna kalau aku menjahitnya. Tanpa membuang masa aku terus mencuba. Sudahnya bukan sehelai tapi tujuh helai selesai dijahit. Tersenyum lebar isteri aku kerana kain batiknya tak payah dihantar kepada tukang jahit. Dia terus pakai. Cantik katanya walaupun baru belajar. Hehe... Bangga sungguh hari itu. Bukan apa... satu lagi kemahiran aku bertambah. Dia cakap nanti nak beli mesin jahit. Senang nak jahit kain.

InsyaAllah kalau ada peluang nak tambah kemahiran. Kena belajar banyak benda lagi. Barulah hidup ini menarik skit. Jom kawan-kawan tambah kemahiran...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...