Thursday 10 November 2011

Dilanggar dari Belakang: Apa Anda Perlu Buat???

Saja je nak kongsi sedikit maklumat ini sekiranya perkara ini berlaku pada anda... Sekiranya kereta anda dilanggar dari belakang, perkara yang anda perlu lakukan adalah:

1) Jangan panik dan marah, sila ketepikan kenderaan anda, jangan berhenti di tengah jalan kerana ia akan menyusahkan pengguna jalan raya yang lain dan pastikan semua berada dalam keadaan selamat.

2) Sila catatkan maklumat penting seperti masa, tempat kejadian dan nombor serta jenis kenderaan yang melanggar kereta anda. Lebih senang kalau anda ada telefon berkamera. Ambil sahaja gambar kereta yang melanggar kereta anda. Dari situ anda dapat catat masa dan tempat kejadian.

3) Anda tidak payah susah-susah nak ambil maklumat pemandu yang melanggar kereta anda. semua itu tidak perlu dan akan menyusahkan dia.

4) Jangan marah-marah. kemarahan tidak dapat kembalikan bentuk asal kenderaan anda.

5) Sekiranya kenderaan anda masih boleh bergerak sila ke balai polis berdekatan untuk membuat aduan *nota penting: Jangan pergi ke balai polis yang berada diluar daerah kejadian kerana salinan report akan dikeluarkan hanya oleh pegawai penyiasat bahagian trafik, balai polis dalam daerah berkenaan sahaja.

6) Jika kenderaan anda tidak boleh bergerak sila dapatkan khidmat kereta tunda yang dicadangkan oleh insuran anda untuk ke balai polis berdekatan.

7) Buat pengaduan dengan tepat mengikut apa yang telah terjadi.

8) Aduan anda ini berguna untuk claim insuran. walaupun nampak dari luaran kerosakan kereta anda tidak serius tetapi jangan terkejut bila mekanik meletakkan harga yang tinggi untuk membaikinya. Itulah gunanya insuran yang kita bayar setiap kali nak memperbaharui cukai jalan.

Nota: Sekiranya perlanggaran itu melibatkan 4-5 buah kenderaan, saman akan dikeluarkan kepada pemilik kereta yang berada di belakang sekali. Begitu juga dengan insuran, insuran kereta yang berada di belakan sekali akan cover semua kerosakan kereta yang berada di hadapan.

Akhir kata; sila hati-hati ketika memandu dan amat-amatlah penting anda menjaga jarak anda bagi mengelakkan terjadi hal-hal demikian.

Sila tambah sekiranya maklumat ini tidak mencukupi dengan meninggalkan komen anda...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...