Friday 4 November 2011

Akulah Yang Akan Dikorbankan

Tahun ini aku didaftarkan untuk dijadikan korban. Tahun lepas aku terlepas sebab belum cukup umur. Nampaknya aidil adha ini adalah tarikh mati aku. Aku tak kesahpun. Memang kaum aku bangga dijadikan korban. Lebih baik mati dijadikan korban daripada dijadikan daging untuk jualan. Lebih teruk lagi kalau aku hanya mati dilanggar lori. Sia-sia sahaja tuan aku membela aku.


Aku ni kira berani-berani takut je untuk mati. Sakit ke tak sakit pun aku tak tahu. Yang pastinya bila aku tengok bapakku dulu meraung-raung kena pisau belati dekat leher naik seram jugak aku. Darah yang mengalir bagai sungai itu terus melenakan bapakku. Tak pernah tengok raungan sesakit itu walaupun kaumku kena sedok atau kena tanduk atau kena 'cendah'.


Orang kata apabila mati boleh masuk syurga. Entah lah. Aku pun tak tahu. Yang pastinya nanti kulit aku akan dilapah dan disiat-siat. Bagaimanalah rasanya nanti diri ini apabila tidak lagi berkulit yang selama ini aku sangat bergaya kerana kulit cantikku. Kulit ini jugalah yang menahan diri ini dari kesejukan di kala malam menjelma atau di pagi hari yang hening.


Seterusnya nanti keempat-empat kakiku akan diasingkan. Kaki itu akan dibuang daging oleh kumpulan orang yang hadir gotong royong untuk buat korban. Daging segar itu akan dipotong-potong dan dilambak di suatu sudut. Kaki ku hanya akan tinggal tulang kemudian akan dipotong tulang-tulang kakiku. Aduh... tulang keringku juga akan dihentak dengan belakang kapak. Tapi yang peliknya kenapalah diorang panggil tulang kaliku ini sebagai gear box. Padahal aku bukan kereta yang ada gear. Aku hanya lembu dan yang pastinya juga kereta lembupun takde gear apatah lagi gear box.


Sementara kaki-kakiku diselenggarakan, badanku pula akan dibedah. Bagitu mahir pakcik Mat membedah badan bapakkku dulu. Kemudian nanti pastinya ususku akan dikeluarkan. Mungkin aku akan terasa sangat geli apabila tidak lagi berusus kecil atau besar. Begitu juga dengan jantung, limpa, penkreas, hempedu, hati, buah pinggang, kerongkong dan sebagainya akan dikeluarkan... alamak mati la aku kalau takde jantung. Kalau takde usus takpe lagi kot...


Si Zain yang mahir dengan kerja-kerja menguruskan tulang rusuk lembu aku tengok tadi dah siap sedia dengan pisau dan parang tajamnya yang ditempah khas. Sudah siap diasah dan digilap-gilap. Seriau darah aku tengok pisau setajam itu. Pastinya nanti dengan senang sahaja tulang rusuk aku ini akan dicerai-beraikan. Diorang kata sup tulang rusuk adalah pilihan utama kerana keenakannya... enak macam mana laaa aku pun tak tahu. Tak pernah rasa plak sepanjang hidup.


Yang paling aku risau bukanlah ekor aku yang pastinya akan dibuat sup ekor oleh penggemar sup ekor kerana khasiatnya tersendiri dan membuatkan mereke yang menyebutnya tersengeh penuh makna tapi yang aku risaukan ialah 'torpedo' aku dan pelurunya. Aku mohon lah kalau korang nak buat masak kari atau nak buat sup ke atau masak lemak cili api ke boleh tak jangan dipotong-potong. Kekalkan lah bentuk asalnya. Sakit tau bila dipotong-potong macam tu. Kalau korang nak rasa betapa sakitnya korang boleh cuba ketuk sendiri yang korang punya. Aduh mencarut plak aku nihhh sori satu malaya ye... Kepala aku pulak nanti korang bukak elok-elok dan ambik otak aku yang tak berapa cerdik ni korang buat masak mmm masak apa ye... ikut suka korang la... yang penting masak lah jangan makan mentah-mentah nanti termuntah.


Semalam aku terdengar tuan aku bercakap-cakap dengan beberapa orang dekat kandang aku nih. Diorang datang nak tempah beberapa bahagian untuk buat korban dan aqiqah. Seekor kami boleh dijadikan tujuh bahagian. Tersenyum kambing tuan aku memandang tempahan sudah melebihi jangkaan. untung sangat lah tahun nih. InsyaAllah jumlah kami akan ditambah tahun depan bisik tuan aku pada aku sambil mengusap-usap kepala aku. Aku jugak yang tersenyum pahit sambil memamah-mamah rumput yang kering. Rasa tak lalu nak makan...


Untuk kali terakhir aku memohon korang janganlah sia-siakan pengorbanan aku yang korang korbankan. Biarlah upacara pengkorbanan ini dijadikan sebagai ibadah bukan pesta membelasah lembu-lembu seperti aku. Buatlah dengan penuh keinsafan dengan mengenangkan pengorbanan nabi Ibrahim dan Ismail (as) dan syari'ah yang disunatkan oleh nabi Muhammad (saw).


Aku bukan mengidamkan layanan first class untuk pengkorbanan ini. Tapi silalah dahulukan yang sunat misalnya korang tajamkan lah pisau-pisau korang supaya senang korang buat kerja dan tidaklah nampak sangat korang menyiksa aku. Aku tak tersiksa pun. Dah memang macam ni nasib kami. Tapi biarlah semua kerja smooth je... lancar.


Mulakanlah dengan bismillah. Sambil memotong dan menyiat-nyiat daging aku korang jangan lah berbual kosong atau gelak. Ingatlah pada Tuhan sambil bertakbir raya. Jangan pula korang isap rokok sambil buat kerja kerana asap rokok akan mengganggu orang lain. Kalau jatuh habuk rokok kat daging-daging aku nanti beracun pulak. Kata buat korban so... korban la skit... asyik nak merokok je... rosak trakea dan paru-paru korang.


Dan aku nak pesan juga korang jangan la bila dah banyak daging nanti korang makan banyak sangat nanti korang jugak susah, dapat darah tinggi nanti. Satu lagi jangan lah korang membazir. Kalau buat sup atau kari nanti korang rajin-rajin la panaskan kalau tak habis makan. Jangan biarkan basi dan terbuang macam tu je. Ingat... membazir itu bukan amalan lembu tapi amalan syaitan.


Pandai-pandailah korang bahagi-bahagikan daging, tulang dan organ-organ dalaman aku nanti. Berikanlah pada yang memang memerlukan. Kalau korang buat aqiqah silalah masak terlebih dahulu dan panggil orang makan atau berikan yang sudah dimasak dan masaklah masakan yang manis-manis skit. Itu lah syariah korang dan bukan syariah lembu... hehehe muhhhh...


Akhir sekali... korang banyak-banyaklah bersyukur kerana tak dilahirkan sebagai lembu. Bersukurlah kerana dijadikan oleh Tuhan sebagai makhluk terbaik. Jangan tiru perangai kami yang hanya mengikut sahaja tarikan tali hidung... tak merdeka langsung. Kami tak reti melawan... kalau melawan nanti pendek umur atau sekurang-kurangnya rebes hidung. So... korang pandai-pandai la masa yang ada ini untuk mengisi hidup merdeka korang untuk melakukan amal soleh. Serulah pada kebenaran dan cegah kemungkaran. Pandai pulak aku berceramah... hahai...


Okeh lah... aku sibuk nih... stress dah nihhh babai... jumpa lagi...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...