Monday 21 November 2011

Tiba Masanya...

Seminggu dua ini kami giat melayari laman web mudah.my untuk meneliti kediaman yang mahu dijual. Sememangnya sesuai dengan namanya 'mudah.my' ternyata amat mudah sekali untuk menyemak iklan terbaru untuk pelbagai barangan. Ada beberapa kriteria yang kami senaraikan termasuklah jenis rumah, keluasan, area dan tentunya harga yang menjadi ukuran utama untuk dilanjutkan kepada pertanyaan terus melalui telefon. Tentunya yang berdekatan dengan ibu kota harganya melambung. Manakala yang murah pula sangat daif keadaannya, sempit dan jauh dengan ibu kota tempat kami bekerja. Tidak hairanlah kalau ramai yang membelinya di Rawang, Semenyeh atau Batang kali...

Setakat ini kami sudah menelefon beberapa pemilik namun hasilnya sangat tidak memuaskan kerana kediaman yang diinginkan itu harganya terlalu mahal di samping beberapa orang pemilik yang lain sudah menjual kediaman yang diiklankan itu kepada orang lain. Katanya "first come first serve".

Alternatif kepada itu, kami telah berusaha untuk mendapatkan khidmat personal yang boleh membangunkan rumah. Namun setakat ini kami belum dapat berhubung dengan beliau. InsyaAllah, akan kami hubungi nanti.

Selain bersilaturrahim ke rumah seorang ustaz yang berasal dan juga datang dari daerah yang sama dengan kami, kami bertanyakan nasihat dan juga tip-tip berguna dalam usaha untuk memiliki kediaman.


Kalau dapat rumah macam ni kan best...

Ternyata, usaha untuk memiliki kediaman tidak mudah. Malah perlu difikir secara mendalam untuk mengelakkan penyesalan di hari kemudian. Selain berusaha bersungguh-sungguh, kami sentiasa berdoa agar dipertemukan dengan kediaman yang sesuai. Bukan rumah serba mewah yang kami inginkan, hanya tempat berteduh anak-anak yang sesuai dengan zaman mereka. Setakat kami berdua sahaja kami tidak kesah tinggal di manapun, asal boleh melelapkan mata untuk berehat seketika dari kepenatan bekerja seharian, itu sudah memadai.

"Ya Allah, tidak ada yang mudah melainkan engkau menjadikannya mudah..."

Blog berkaitan property:

Cara Membeli Rumah Dari Pemaju - macam best je tajuk ni... perlu baca bagi mereka yang ada keinginan untuk membeli property.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...