Thursday 8 May 2008

Fikir sesaat menyelesaikan semua perkara

Memang tidak dinafikan manusia ni ada kekuatan dari sudut kebolehan berfikir. Tapi masih ramai yang tidak mahu guna daya fikir mereka masing-masing untuk menyelesaikan persoalan. Malah ramai yang guna otak untuk membuat masalah berbanding menyelesaikannya.

Sebenarnya pada pandangan aku, daya fikir ini boleh mengelakkan krisis dalam masyarakat. Dari sekecik-kecik benda hingga ke benda yang paling besar boleh dibendung. Sedih sungguh bila tengok masyarakat yang tidak guna akal sewajarnya sehingga memunculkan berbagai-bagai kekacauan dan ketidaktenteraman.

Aku ni jenih yang suka perati jugak la kiranya. Satu hal bab yang kena fikir ni ialah fikir dulu sebelum cakap... Bab ni memang masyarakat kita kureng beri penekanan. Nak cakap main lepas je. Lepas je cakap baru nak ucap 'astaghfirullah al-Azim... dah terlebih pulak'. Kalau dah insaf tu kira okey la. Tapi dua tiga minit lepas tu dia buat pulak. Ada juga yang tak sedar langsung yang kata-kata dia tu menyinggung perasaan. Bila dah tengok kawan nampak lain macam, mula la nak tambah kata kawan ni sensitif la haper la... ingat la manusia ni ada perasaan. Kalau kita tak mau dianiaya jangan la menaniaya orang lain kerana orang lain juga tak mau dianiaya sama macam kita tak mau dianiaya oleh orang... ha... faham ke tak tau lah... harap korang guna la daya fikir untuk fikir.

Orang yang terdesak pun begitu... saje je buat-buat didesak masalah sendiri. Kalau kita nak menyelesaikan masalah pun jangan pulak buat masalah pada orang lain. Ini zalim namanya. Ada ke sebab nak dapat duit dia pegi curi duit orang lain, ragut beg pompuan, merompak pejabat post, culik dan jual anak yang masih kecil... you ingat tu anak ayam ke... anak ayam pun berdosa tau you buat macam tu. Korang ingat perasaan mak ayah dia tu boleh dimain-main macam tu ke? Perasaan adalah harta yang mahal. Orang kaya ialah orang yang dalam suasana tenang dan damai. Orang sanggup beli kedamaian dengan harga yang paling mahal. Kalau tak masakan ada yang mengabihkan duit juta-juta pergi melancong untuk cari ketenangan. Kat opis ni pun dah ramai kawan-kawan yang merancang nak pegi Langkawi la, Sabah la... sebab dah nak dapat 20 persent kannnn!

Begitu la juga harapannya pada pemikir-pemikir dan perancang-perancang peringkat professional. Guna la daya fikir you all tu untuk membina ummah. Bukan semata-mata nak kaut keuntungan. Biar ada win-win la. You all ni la yang banyak membantu sebenarnya. Fikir macam mana nak majukan negara. Buat dasar tu, dasar ni... untuk diikuti oleh orang ramai. Yang dah berjaya tu dah okey... yang kurang berjaya atau tak berjaya langsung hingga ada kerugian harta dan nyawa baik patah balik cari fikir jalan lain. Jangan nak tunjuk terer dengan akal lemah kamu tu. Walaupun akal ada kekuatan, namun ada kekurangan. Akal mesti tunduk pada wahyu. Jika ada kemalangan antara akal dan wahyu maka perlu segera diselamatkan. Jangan tunggu hukuman Tuhan datang baru nak menyesal.

Apa guna melirik mata
sedang bibir masam mencuka
apa guna berkata nista
sedang orang semua tak suka

Baik budi baik bahasa
jadi gilaan bakal mertua
badan tidak akan binasa
jika fikir sebelum berkata

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...