Wednesday 21 May 2008

Catatan Perjalanan

Catatan Perjalanan : Aku Budak COMRADE

Kg. Habu, Cameron Highland , 2001.
(Bhg. 1)

Setiap kali ada program masuk kampong setiap kali itu juga hati aku macam berbunga. Entah… perasaan pelik apa ini?! (rasanya korang pun sama macam aku, itu pun kalau korang betul-betul budak COMRADE sejati ler, sampai sekarang pun perasaan ini datang ketika teringatkan kampung orang asli, bila tengok gambar kenangan). Rasa tertunggu-tunggu. Sering menghitung detik waktu tiba. Buat perancangan itu dan ini. Semuanya mesti beres. Daripada paper work, pengumpulan ahli yang nak menyertai program masuk kampung, cari bajet dan sponsor, deal dengan JHEOA, beli barang keperluan… semua kena clear dulu.

Ketika semua warga UIA balik kampong selepas selesai exam, kami pulak tunggu hari nak naik lori. Semacam seronok je. Mujur ler mak ayah faham. Kekadang walaupun exam habis awal tapi aku setia menanti dan masa diisi bantu kengkawan buat kerja, persiapan akhir.

Misi kali ni kami nak masuk 3 kampung serentak. Kampung Susu, kampong Tiji dan kampong Habu. Senarai yang nak pegi dah ada. Ramai pulak budak UIA yang nak masuk kampung. Ini mungkin pameran COMRADE kat Confest 2000 menjadi tarikan yang kuat.

"Ramai jugak kali ni Along", kata aku pada Along (Mohd. Khairul Nizam Awang Kechik, Presiden COMRADE ketika itu).

"Bagus, hampir 60 orang, campur ahli COMRADE dan bukan ahli, termasuk jugak ahli lama, kali ni kita open. Dan mungkin akan bertambah last-last minit," terang Along.

Time mesyuarat pulak macam biasa, masing-masing ceria. Ceria... exam dah habis!. Masing-masing luah perasaan rindu sebab agak lama tak jumpa. Dua minggu tumpu pada exam dan dua minggu juga takde mesyuarat. Cuma takers untuk program dah diberi awal-awal. Kalau ada mesyuarat pun antara biro masing-masing je.

"kita akan masuk kampong yang pernah COMRADE masuk, iaitu Kg Susu, Kg. Tiji dan Kg. Habu. Kita akan bahagikan kepada 3 kumpulan", antara ucapan Along masa mesyuarat.

Orang yang terawal jelajah kampong-kampung ni ialah Abg. Anas (presiden generasi kedua COMRADE, aku pulak pada masa tu generasi ke 4). Bukan sedikit jasa abang Anas pada orang kampung. Macam-macam abang Anas buat. Dakwah directly dan indirectly. Tapi abang Anas lebih kepada indirect. Satu contoh yang boleh aku kata kat sini ialah ketika abang Anas masuk Kg. Susu pada musim durian, dia sendiri tolong orang asli angkat durian dari kampong ke luar untuk dijual pada peraih. Dia buat macam sedara sendiri. Itu yang sampai sekarang pun orang asli masih ingat kat abang Anas.

Setelah perbincangan dibuat, aku kena kampong Habu. Bersama aku antaranya ialah Mohd. Anis, Abang Zulfikar, Nazri, Mat Joe, Kak Nora, Syakirah dan lain-lain seramai 20 orang.

…bersambung…!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...