Wednesday 13 July 2011

Kurangkanlah Gelak Ketawa

Allah S.W.T berfirman:

فليضحكوا قليلا وليبكوا كثيرا جزاء بما كانوا يكسبون

"Hendaklah mereka sedikit ketawa dan banyak menangis setelah menerima pembalasan dari amal perbuatan mereka".

Nabi Muhammad S.A.W bersabda: "Ingatlah demi Allah yang jiwaku di tanganNya andaikan kamu mengetahui sebagaimana yang aku ketahui nescaya kamu sedikit katawa dan banyak menangis"

Ja'far bin Auf dari mas'ud dari Auf bin Abdullah meriwayatkan: Biasa Nabi S.A.W. tidak tertawa melainkan senyum simpul dan tidak menoleh kecuali dengan semua wajahnya (menjeling).

Malik bin Dinar dari Al-Ahnaf bin Qays berkata: Umar berkata kepadaku: Siapa yang banyak ketawa kurang wibawanya, dan siapa yang suka bergurau diremehkan orang, dan siapa yang membiasakan sesuatu terkenal dengan kebiasaannya itu, dan siapa yang banya bicara banyak salahnya, dan siapa yang banyak salahnya hilang malunya, dan siapa yang hilang malunya kurang wara'nya (hati-hatinya), dan siapa yang kurang wara'nya mati hatinya, dan siapa yang mati hatinya maka neraka lebih layak baginya.

Kesan gelak ketawa:

1) Dicela oleh ulama' dan orang yang sopan sempurna akal.
2) Orang berani membodohinya
3) Orang bodoh yang ketawa maka bertambah bodohnya dan jika orang alim ketawa maka berkuranglah ilmunya, ada riwayat mengatakan: Seorang alim jika ketawa bererti dia telah memuntahkan ilmunya.
4) Melupai dosa-dosa lampau.
5) Berani melakukan dosa di masa akan datang kerana gelak ketawa membekukan hati.
6) Melupai mati dan akhirat.
7) Menanggung dosa orang yang gelak ketawa kerana melihat ketawanya.
8) Banyak gelak ketawa menyebabkan banyak menangis di akhirat.

Oleh yang demikian, saya menyeru kepada sahabat-sahabat untuk mengurangkan gelak ketawa, atau menyertai aktiviti yang menyebabkan diri sendiri atau orang lain yang menonton bergelak ketawa. Wallahu a'lam...


Sekadar gambar hiasan... tak baik gelak macam ni...

2 comments:

aya kawaii said...

mohon share ye :)

Wan Hisyam said...

boleh2

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...