Sunday 17 July 2011

Catatan Perjalanan (Bhg. 5)

Kg. Habu, Cameron Highland 2001
Bahagian ke lima

Bergaduh dalam hujan lebat

Kami berjalan kaki melalui jalan tanah merah berbatu dan berlumpur. Berlumpur mungkin disebabkan oleh hujan malam tadi. Aku dan Joe mula bergerak melintasi satu demi satu kumpulan yang terbentuk disebabkan oleh aliran dan minat yang sama. Mungkin mereka dari kuliyah yang sama atau mereka menyertai persatuan ini pada batch yang sama. Seronok dapat berkenalan dengan kumpulan-kumpulan mereka itu.

Setelah berlalu beberapa jam, kami menemui kampung Mansun. Batin kampung itu namanya Batin Singa... Sebab apa namanya Singa? Dalam hati aku berkata mungkin sebab dia garang macam singa.

"Dia tu memang garang, sape-sape masuk kampung dia dengan niat tak baik akan dihalaunya dengan parang panjang...", cerita dari seorang senior.

"Mana satu batin Singa tu?" tanya aku.

"tu... yang tengah tu...", senior menunjuk ke arah seseorang. Dan ketika itu ada senior-senior pergi menegur batin dan penduduk kampung Mansun ini.

HA... HA... HA..., tergelak besar aku..., apa tidaknya, rambutnya sebijik macam singa jantan. Mengerbang. Badannya 'tough'. Layak la dilantik jadi batin. Dan layaklah dipanggil batin Singa.

Aku tanya pada senior itu, "adakah nama singa itu hanya gelaran?".

Senior menjawab "tak lah... itu nama betul dia".

Ya Allah... betullah nama itu satu doa. Bila dah selalu orang sebut nama itu maka ia akan jadi macam doa. Kalau baik nama itu bererti baiklah doa untuknya. Sebab itu Nabi S.A.W. melarang nama yang tidak baik diberikan kepada anak-anak.

Kampung Mansun ini agak istimewa sebab ada sebuah sekolah dibina di kampung ini. Sekolah ini agak besar dan moden. Anak-anak orang asli sekitar ini semuanya bersekolah di sini. Ramai guru-guru daripada luar yang dilantik dan datang mengajar di sekolah ini untuk mengajar anak-anak orang asli. Masa kami lalu di kampung ini sekolah tengah cuti. Jadi, sekolah ini kosong dan sunyi. Kerana cuti sekolah juga kami berprogram di sini. Kerana berhasrat nak bersama dengan anak-anak orang asli dan boleh melakukan macam-macam aktiviti bersama mereka.

Kami meneruskan perjalanan setelah selesai sesi singgah dan menegur sapa ketika melalui mana-mana kampung. Saat itu jugalah kami ambil masa untuk rehat seketika sebelum menyambung kembara kami.

Dengan arahan yang diterima, perjalanan dimulakan semula. Kami bergerak mengikut kumpulan-kumpulan yang semakin serasi dan mesra. Kami melalui hutan yang semakin tebal. Di sebelah kiri lembah dan di sebelah kanan bukit yang padat dengan hutan hijau. Pokok-pokok besar menjulang tinggi memayungi kami dengan teduhan bayang dedaunan. Namun sinar mentari masih mencuri-curi mengintai di celah-celah dedaunan menambahkan pesona keindahan alam semula jadi. Bunyi unggas dan serangga liar kedengaran semakin nyaring bertingkah-tingkah dari dekat dan jauh.

Sambil berjalan kami sentiasa bertawakkal dan berdoa dalam hati moga dijauhi perkara-perkara yang memudharatkan dan mengganggu program kali ini. Kami juga diingatkan supaya menjaga tatasusila ketika di dalam hutan tabal. Terutama mulut kena jaga betul supaya tidak berlaku perkara yang tidak diingini.

Sudah jam 4 petang. Kami belum tiba di destinasi yang ditujui. Hari makin gelap. Ada tanda-tanda hujan akan turun. ketika ini kami sudah bersedia menghadapi sebarang kemungkinan.

Seperti yang dijangka, hujan mulai turun dengan lebatnya. Namun kami masih meneruskan perjalanan. Perjalanan kami menjadi semakin sukar dan perlahan kerana pandangan kami menjadi terhad. Terhalang oleh titisan air yang membasahi segenap bumi termasuk kami, pakaian kami, peralatan kami dan segalanya. Pakaian dan barangan kami menjadi berat.

Kami melewati kampung Leryar. Namun Leryar bukanlah kampung yang tersenarai dalam destinasi kami. Setibanya di persimpangan menuju ke Kampung Susu (salah satu kampung untuk program masuk kampung selain Teji dan Habu) kami berhenti seketika untuk berbincang bagaimana nak menyelesaikan keadaan yang agak kritikal ini. Yelah, keadaan hujan masih lebat. Sedangkan 2 lagi kampung yang nak ditujui masih jauh. Jalan menuju ke sana sudah menjadi becak yang menyebabkan landrover dan lori tak dapat masuk ke sana. Kalau semua nak singgah dan bermalam di kampung Susu memang tak boleh sebab surau kampung itu tidaklah boleh menampung ke semua pelajar yang menyertai program ini.

Pegawai JOA telah meminta kebenaran untuk bermalam di Leryar dan Penghulu Leryar mengizinkan. Maknanya separuh dari kami akan bermalam di Leryar dan separuh lagi di Kampung Susu.

"Along, kami dah buat keputusan nak buat program kat Leryar je", kata Zeli.

"Boleh ke macam tu, kita dah bagitahu pada penduduk kampung Teji dan Habu nak buat program di sana. Apa kata diorang nanti", jawab Along yang memang sedar bahawa tidak boleh dengan senang untuk tidak menunaikan janji dengan orang Asli.

"Mengikut keadaan sekarang, kita kena ubah pelan asal. Kita dah tak boleh masuk ke Teji dan Habu. Lagipun kampung Leryar mengalu-alukan kedatangan kita", tambah Zeli lagi yang sudah bertekad untuk menghuni Leryar seminggu ini.

Saya dan Joe serta beberapa rakan lagi hanya memerhati perbualan Along dan Zeli. Mereka adalah senior dan lebih tahu. So... serahkan saja pada mereka walaupun dalam hati tidak menyetujui seratus peratus untuk mengubah perancangan asal. Kalau betul-betul berubah maka yang sepatutnya 3 kampung sudah menjadi 2 kampung sahaja.

Hujan makin lebat. Suasana bertambah tegang dan tidak ada keputusan yang jelas. Hala tuju dah lari dari perancangan asal disebabkan oleh keadaan yang tidak kami jangka sama sekali.

"jadi, bahan bekalan dan peralatan kita bahagi dua. Satu untuk Leryar dan satu untuk Susu", Abang Zeli membuat cadangan.

"Macam mana dengan pembahagian pelajar? kita ada tiga senarai ajk dan peserta yang mewakili tiga kampung, macam mana nak bahagi kepada dua kumpulan?", Soal Along.

"Sekarang ni kita dah tak boleh ikut senarai tu. Kita tanya je sape nak ke Leryar bersama saya atau nak ke Susu dengan Along", tegas Abang Zali membuat keputusan.

Maka dengan itu, telah berpecah para peserta kepada dua kumpulan... yang ikut Abang Zeli telah berundur menuju ke Leryar dan kumpulan Along terus menuju ke Kampung Susu. Aku, Joe dan beberapa rakan lagi termasuk Anis, Abang Zulfikar masih di tempat perbincangan tadi. Tak tahu arah mana nak dituju. Ke Leryarkah? Atau ke Susukah? Kalau ikut senarai nama kami di kampung Habu dan Teji.

"Macam mana ni, kita nak ke Habu ke?" Aku bertanya pada Abang Anis.

"Kampung Habu jauh lagi", jawab beliau.

"Jadi... camana, nak gi Leryar ke?", tanya aku lagi.

"Tak nak aku... baik kita gi ke Susu... ", Jawab yang lain.

Termenung sejenak. Selepas itu seseorang dari kami memberi cadangan yang bernas.

"Apakata... kita lepak dulu kat Susu malam ni dan besok kita ke Habu dan Teji".

"Okey jugak tu." kami bersetuju dengan cadangan itu.

Kami pun selepas itu terus menapak menuruni lembah dan menyeberangi sungai untuk ke Kampung Susu. Hujan semakin perlahan. Namun kami sudah kebasahan dan kesejukan. Dalam perjalan itu kami meneruskan perbualan.

"Sape lagi nak ikut kita besok..."

"Tak kesah lah... sape nak ikut..."

"Landrover comfirm takleh masuk ke sana, barang-barang macam mana?".

"Kita angkut je sorang sikit... ambik yang perlu je..."

"hahaha..." Kami tergelak... entah lucu apa... terkenang apa yang bakal terjadi besok kot.

Bersambung...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...