Tuesday 12 July 2011

Sampah dan Anjing

Sebuah dialog menerusi YM di petang hari...

Teman: betull, jgn sombong
Teman: sumbang takpe

Seorang teman memulakan perbualan dengan mengomen status aku: wei... jangan sombong Tuhan marah!

aku: hihi
Teman: sumbangkan lagu pun ok
aku: jangan sombong walaupun dah jadi orang besar
aku: ikutlah resmi padi
Teman : ngape dia besar? ni mesti byk makey
aku: ye
aku: banyak make
aku: wat gapo mek?
Teman: tak wat gapo
Teman: tgh memikirkan masalah dunia
Teman: pemanasan global
Teman: persengketaan yg tidak tahu bila akan tamat
aku: takyah fikir
Teman: perebutan kuasa
Teman: hahaha
Teman: saja
aku: buang yg keruh ambil yg jernih
aku: hadapilah kenyataan hidup yang ada di depan mu
Teman: tokleh.. kalau kuah laksa, hok keruh2 tu sedap
aku: ingat pesan Nabi (S.A.W)
aku: "Dunia ini ibarat tempat sampah dan yang mengerumuni ia adalah anjing"
Teman: perjelaskan
aku: Dunia yang cantik ini hakikat sebenarnya adalah sampah
aku: sebab orang2 terdahulu telah guna dan telah buang ia semasa ia mati
aku: dan orang2 terkemudian guna balik
aku: kita yang ada sekarang ini hanya guna apa yang telah digunakan oleh orang terdahulu
aku: bukankah itu sampah
aku: dan sape-sape yang terlalu mementingkan sangat dengan apa yang ada di dunia ini adalah anjing
aku: Nabi menyebut mereka itu anjing
aku: bukan dengan kata "mereka itu umpama anjing" tapi Nabi sebut "mereka itu anjing"
aku: betapa hinanya
Teman: wahh
Teman: ye ke
Teman: tq2
Teman: atas perkongsian
aku: walaupun kita sedang cari makan
aku: tapi makan itu bukan matlamat
aku: kita cari harta
aku: harta itu bukan tujuan asal
aku: carilah apa yang ada di dunia ini dengan matlamat utama adalah mencari keredhaan Allah
aku: kalau tak... kita hanya mengumpulkan sampah2 yang akan membebankan bahu kita di akhirat nanti
aku: BEST JUGAK KALU SAYA BUAT KULIAH DI PAGI JUMAAT NIH!!!!
Teman: nnti buat je lah
Teman: pas baca yasin silakan enta ke hadapan
aku: terhegeh2
aku: segan la mek...
aku: iman tak cukup kuat
aku: untuk menghadapi wajah-wajah suci kaum hawa...
Teman: ayyooo
aku: nanti terkelu di situ
Teman: kekekekek
Teman: apelah ustad ni
aku: mek...
aku: sorri la kalu dialog ni saya letak kat blog saya
Teman: ayyooo
aku: hahaha
Teman: isk isk isk
aku: nanti saya edit la
Teman: ermmm

Last message received on 7/12 at 4:20 PM

2 comments:

Anonymous said...

Rabbana Aatina Fid Dunya Hasanah Wa Fil Aakhirati Hasanah Wa Qina Azaabannarrr...

Wan Hisyam said...

amin...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...