Friday 16 October 2015

Menjadi Ujian Untuk Yang Lain

Sekali direnungkan bahawa hidup ini sangat menarik. Aku diminta untuk memberi pendapat tentang seseorang anak yang tidak baik, melakukan hal mamalukan diri dan keluarga serta terlibat dengan gejala yang tidak sihat. Pada awalnya aku hanya mendengar semua yang diberitahu supaya tidak terburu-buru mengeluarkan pandangan yang mungkin tidak tepat.

"Segala yang berlaku adalah ketetapan dari Allah..." aku memulakan bicara.
"Namun apa yang belum berlaku, kita diberi pilihan walaupun pada hakikatnya semuanya telah diketahui oleh Allah. Sebagai seorang Islam, tidak ada alasan untuk melakukan perkara buruk sama ada ketika dalam keadaan nikmat atau dalam keadaan sangat kecewa. Allah telah memberi panduan", sambung ku.

Mereka yang ada di situ mengiyakan dan mencelah sekali sekala.

"Sebenarnya, yang diberi ujian bukan hanya si anak. Tapi kita sebagai kaum keluarga juga akan ditanya oleh Allah, apa kalian buat ketika kalian melihat anak ini dalam keadaan begini?"

"Kitalah yang perlu perbetulkan dan berusaha mencari jalan terbaik untuk memulihkannya".

"Berjaya atau tidak itu terpulang kepada dia, serta bertawakal kepada Allah, mudah-mudahan akan diberi jalan untuk kembali...".

Salah seorang dari mereka bertanya, "kenapa Allah jadikan anak ini tidak baik, adakah ini balasan atas perbuatan orang tuanya...?"

Aku menjawab, "Banyak sebab seseorang anak boleh menjadi begitu, salah satunya disebabkan kurang didikan dan kasih sayang. Selain itu, mungkin disebab termakan dari harta yang tidak baik. Barang yang tidak baik jika dimakan akan mempengaruhi tingkah laku... ada satu cerita di mana seorang bapa mendapati anaknya menjadi tidak baik sedangkan dia menghantar ke sekolah agama dan hafal Quran. Dalam kesedihan di ayah yang kecewa dengan keadaan si anak, dia telah mengeluarkan sebahagian hartanya untuk disedekahkan atau dizakatkan. Setelah beberapa ketika, si anak kembali menjadi baik..."

"Namun jangan beranggapan 'mafhum mukhalafah' atau menterbalikkan kenyataan ini... yakni jangan sesekali menganggap orang yang tidak baik itu confirm sebab makan benda haram. Mungkin ada alasan lain...".

Mereka mengiyakan sahaja pendapat ini dan aku yang kehabisan idea hanya mendengar celoteh mereka.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...