Tuesday 29 September 2015

Dalam Musibah Ada Rahmat


"Sesungguhnya kami milik Allah dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Dia".

Kita milik Allah... Dia berkuasa untuk mengambil apa sahaja milikNya dengan apa jua cara. Kejadian kren tumbang di Mekah pada 11 September 2015 menambahkan keyakinan kita bahawa Allah sangat berkuasa ke atas hamba milikNya. Dia boleh mematikan ratusan orang dan memelihara jutaan yang lain. Hal ini menunjukkan betapa lemahnya kita sebagai manusia. Semua yang berlaku adalah iradahNya. Hidup dan mati kita adalah ujian untuk menguji siapa antara kamu mempunyai amalan yang terbaik. Sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah Al-Mulk ayat 2:

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

Yang telah meninggal... Alhamdulillah, Allah rezekikan bagi mereka mati di tempat yang suci dan mulia, semua orang Islam menginginkan mati di situ. Mudah-mudahan syurga buat mereka kerana kematian semasa mengerjakan ibadah haji sangat besar pahala dan kemuliaannya.

Yang masih hidup... Alhamdulillah Allah masih sudi memberi rezeki, kesihatan, nyawa, pemikiran dan segala-galanya yang Allah sediakan demi untuk hambanya. Mudah-mudah dengan rezeki yang tersisa itu boleh mereka meneruskan ibadah kepada Allah SWT sehingga selesai ibadah haji dapat kembali ke tanah air memberi contoh tauladan yang baik kepada semua. 

Allah tidak perlukan hamba-hambanya untuk menguatkanNya dengan ibadah-badah. Kalau para hamba ini tidak beribadah, tidak sedikitpun mengurangkan keagungan dan kekuasaanNya. Malah kitalah para hamba yang memerlukan Tuhan kerana segala-gala yang kita ada adalah milik Dia.

Wahai orang kafir... jangan menyangka bahawa Allah tidak menyelamatkan para mangsa bahkan Allah telah memuliakan mereka dengan kematian dan disemadikan di tempat yang paling suci di bumi ini. Tempat yang akan dikunjungi sentiasa saban tahun oleh ummat Islam seluruh dunia. Peristiwa itu takkan mengurangkan semangat ibadah haji pada tahun-tahun akan datang sehingga kiamat.

Wahai para keluarga yang kehilangan anak, ibubapa, suami atau isteri... redhalah dan sabarlah atas ujian kehilangan orang yang kita cintai... yakinlah mereka akan menanti di syurga firdausi dan di Akhirat nanti pasti akan berjumpa lagi. Yakinlah, kematian di mana-mana sahaja. Tidak kira ketika dikumpulkan di Mekah atau di tanah air. Jika ajal sudah sampai, Allah pasti akan ambil juga. Tetapi nilai kematian di Mekah berbanding di tempat-tempat lain takkan sama. Beruntunglah mereka... beruntunglah mereka... beruntunglah mereka. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...