Monday 27 September 2010

Nafsu Perlu Dikawal

"Dalam diri manusia terdapat nafsu yang perlu dikawal", antara ucapan awal Khatib pada khutbah jumaat lalu memperingati para jemaah yang hadir dalam pertemuan fardhu 'ain mingguan itu.

Dia menyambung khutbah itu dengan tenang dan menggunakan bahasa yang baik... "Nafsu menyebabkan manusia bertindak diluar batasan. Sebagaimana yang kita lihat berita-berita sejak akhir-akhir ini, Manusia sanggup berbunuh-bunuhan kerana nafsu. Manusia sanggup memperkosa, mencederakan wanita dan kanak-kanak kerana nafsu. Manusia sanggup menganiaya jiran kerana nafsu. Berlaku pergaduhan, perpecahan , penceraian dan salah faham kerana nafsu. Manusia sanggup buat apa sahaja bagi memenuhi kehendak nafsunya."

"Apa lagi yang dapat mengawal nafsu selain dari iman. Allah swt. mendatangkan wahyu kepada manusia untuk mendidik manusia supaya jangan terpengaruh dengan ajakan syaitan."

"Wahai para hadirin sekelian... ingatlah, janganlah kamu membiarkan nafsumu menjadi tunggangan syaitan... ini kerana syaitan adalah musuhmu yang jelas. Musnahlah hidup manusia jika hanya terlalu mengikut hawa nafsu dan ajakan syaitan. Kita telah lihat betapa banyak kemusnahan telah berlaku semenjak manusia dipengaruhi nafsunya."

"Ikutlah agama Islam yang merupakan jalan terbaik untuk menuju kepada keharmonian dan kesejahteraan hidup... didiklah dirimu, keluargamu dengan didikan Islam, didikan Nabi s.a.w. dan para sahabat."

Inilah antara intisari khutbah jumaat yang dapat saya kongsi dengan rakan-rakan dan sahabat-sahabat sekelian. Semoga dapat iktibar...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...