Thursday 23 September 2010

Internet... Masa Depan Yang Tersilap!

Masa aku balik ke zaman lampau... 100 tahun ke belakang. Iaitu dalam tahun 1910, aku ada jumpa dengan orang-orang kampung pada masa tu. Masa tu ya Allah... orang-orang kampung aku semuanya kolot dan agak tradisional. Semuanya nampak macam orang dulu-dulu. Pakaian mereka takde la macam orang zaman sekarang. Lusuh dan buruk. Rumah pun sama. Jenis rumah tradisional dan diperbuat daripada kayu. Sangat-sangat berbeza.

Aku berada di sana sekajap sahaja. Ini semua kerana nak buat servey tentang pemikiran orang-orang pada masa lampau. Kebetulan aku diberi peluang mencuba bilik masa yang dibuat oleh agensi kami secara rahsia. Semua orang tak tahu projek kami. Aku rasa korang pun tak tahu projek kami.

Aku sempat berbual dengan orang kampung aku. Perbualan kami yang berlangsung di rumah penghulu agak biasa-biasa pada mulanya. Aku bertanya tentang pekerjaan, aktiviti harian, pendidikan dan cara mereka berkomunikasi. Seperti yang kita tahu, sejarah kehidupan atau aktiviti masyarakat lampau adalah seperti bertani, menternak, berniaga dan mengajar. Aku mendapat banyak maklumat berguna.

Setelah itu aku dikejutkan dengan persoalan dari penghulu kampung, "boleh kami tanya sikit tuan hamba?".

"Boleh, silakan...", jawab aku.

"Apa ada pada negeri kamu?", tanya penghulu.

Dia yang tidak percaya dengan kedatangan aku dari masa depan bertanya mengenai negeri aku yang sangkanya aku datang dari negeri yang lain, yang jauh dari daerah ini. Aku pun malas nak bagi tahu hal keadaan sebenar hanya layan pertanyaan mereka.

"ohh... negeri saya ada macam-macam tok... yang pelik-pelik tok", jawab aku sedikit berloyar buruk.

"Pelik macam mana?", tanyanya lagi.

"Di negeri kami, kalau nak pegi mana-mana kami naik kereta yang dibuat dari besi dan beroda getah, yang menggerakkannya bukan lembu atau kerbau... yang menggerakkannya adalah api", aku mula bercerita. Tercengang semua yang ada di situ. Dan ada yang ketawa. Mereka sangka mungkin yang berkata-kata ini adalah seorang yang kurang siuman.

"Kalau perjalanan yang jauh dan perlu menyeberangi lautan kami akan menaiki kapal terbang yang diperbuat dari besi, bersayap...", sambungku dan disambut dengan gelak tawa yang lebih kuat...

"Tok... saya bercakap benar..."

"Baiklah, lagi ada apa di negeri mu?"

"Yang paling hebat ialah internet, tok!"

"Menatang apa tu?"

"Internet tu adalah suatu alat untuk hantar maklumat dan bercakap-cakap dalam jarak yang jauh tok?"

"Sejauh mana?"

"Sejauh mana pun dan kepada sesiapa pun yang ada alat itu."

Penghulu sedang termenung panjang. Apa yang difikirnya pun aku tak tahu.

"Alat tu bukan sahaja boleh hantar maklumat tapi boleh juga berbual macam kita berdepan dengan seseorang itu sebab ada kamera."

"Kamera!?"

"Ya, alat untuk rakam gambar"

"Sukar nak percaya kata-kata kamu... tapi jika benar ada semua itu... ini tentu suatu kesilapan. Kesilapan besar..."

"Kenapa tok...?"

"Semua tu adalah alat-alat setan yeng diguna untuk menyesatkan manusia..."

"kenapa tok kata macam tu...?

"Di negeri ini pun ada benda macam tu", penghulu sedikit berbisik dengan aku.

"Benda apa tu...?"

"Orang yang bela jin dan hantu... semuanya sesat dan berdosa..."

"Hah...", terkejut aku.

1 comment:

awein said...

ini cerita ka betul2 terjadi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...