Thursday 6 March 2008

Munuturkan Syukur

1 Mac yang lalu, anak ke dua kami telah dilahirkan dengan selamat di Hospital Selayang pada pukul 7.46 pagi.

Pagi yang mencemaskan itu bermula pada seawal jam 2 pagi. Selama itulah, hanya doa yang selayaknya dialirkan dalam kotak fikiranku. Ya Allah selamatkanlah anak dan isteriku, itulah yang sering bergema dalam benakku. Walaupun tidak dapat berkata-kata, hanya menanti tiba saat kelahiran cahaya mata yang kedua penuh makna, aku usapi wajah isteriku yang mengerang menahan kesakitan. Sabarlah wahai sayangku... Allah telah memberi keistimewaan kepada kaum sepertimu merasai kesakitan yang tak mungkin dapat dirasai oleh aku. Tentunya pahala yang mengiringimu. Ya, Allah akan mengampunkan dosa-dosa kecilku, balas isteriku. Usai solat subuh di pagi syahdu ini aku berkejar semula ke kamar kelahiran. Dan waktu kelahiran tiba... para petugas, Doktor yang berjasa mengerumuni, aku panik, doa dalam tangisan, kesakitan itu seolah dirasai bersama. Aduh... anakku telah lahir seperti fitrahnya. Suci dan bersih tanpa dosa... segala kesakitan pun membeku. Aku diarah ke ruang menunggu. Mengatur langkahku menuju ruang solat, lalu berwuduk dan bersolat syukur... tanda kesyukuran. Jiwa yang sebak mengalirkan air mata membasahi pipi hingga menitik ke baju. Aku menuturkan pujian kepada Tuhan kerana memberi nikmat kepada ku. Betapa Agungnya kehebatanMu Tuhan. Ya Rabbi...

Anak adalah hadiah dari Allah. Hadiah bertujuan memperingati Yang Membari hadiah. Bukan untuk lalai dan abai dengan hadiah-hadiah yang diberikan oleh Allah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...