Monday 24 March 2008

Cahaya Yang Menyuluh Kehidupan

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad Al-Musthofa Sallallahu alaihi wasallam penghulu segala nabi dan rasul, imam kaum muslimin, manusia contoh tauladan terbaik.
Baginda sepatutnya menjadi pengaruh kuat dalam kehidupan muslimin. Budi pekertinya yang luhur yang ditunjukkan untuk diikuti. Kata-katanya memandu umat menuju kejayaan hakiki. Sunnahnya mendekatkan diri dengan Rabbul Jalil.
Cubalah sedaya upaya menelusuri sirah baginda. Kisah yang paling agung bagi setiap yang mengaku sebagai ummatnya. Jangan lah pula, sejarah atau kisah yang lain kita agungkan sedangkan kisah orang yang akan memberi syafaat kepada kita di hari akhirat tidak kita baca dengan terperinci. Malu la pada orang kafir. Mereka ketawakan kita melihat kita terikut-ikut gaya mereka.
Jadikanlah Muhammad SAW pancaran cahaya yang menyuluh perjalanan hidupmu yang sedang mencari-cari hakiki. Semakin hari, hidupmu kian samar dibayangi kejahilan. Marilah sama-sama menjadi umat yang ada panduan kuat dari Allah melalui pegangan dan pelajaran daripada Muhammad Rasulullah SAW. Sabda Baginda "Aku tinggalkan kepadamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selamanya selagi kamu berpegang kepada keduanya, iaitu Al-kitab (Al-Quran) dan Sunnah".

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...