Thursday 21 February 2008

Modal Insan Kaum Nabi Musa AS

Selepas Nabi Musa a.s. dan Kaumnya melepasi Laut Merah yang terbelah dengan izin Allah SWT melalui mukjizat tongkat nabiNya, Allah SWT memerintahkan supaya mereka memasuki negeri Suria. Mereka harus berperang dengan orang-orang negeri tersebut. Allah SWT telah menjanjikan pertolongan sebagaimana Allah SWT menolong mereka dari ancaman Firaun.

Namun, Kaum Nabi Musa a.s. tidak mahu berperang, mereka berkata, "pergilah engkau dengan Tuhan engkau berperang, kami akan tunggu di sini". Mereka tiada cita-cita untuk berubah dan tiada fighting spirit. Sifat kehambaan masih kuat terikat dalam naluri mereka setelah entah berapa lama dan berapa keturunan sebagai hamba Firaun.

Walaupun mereka telah dimerdekakan oleh Nabi musa a.s., jiwa kehambaan itu masih ada dan agak sukar dirobah. Tongkat yang tadinya boleh membelah laut sehingga mereka dimerdekakan dari cengkaman Firaun, kini tongkat yang sama tidak boleh membelah dan memisahkan jiwa kehambaan. Akhirnya, Nabi Musa a.s. terpaksa menunggu generasi seterusnya untuk membina kekuatan. Generasi yang ada ini tidak boleh dipakai... kerana jiwa mereka sudah dilemahkan oleh sistem perhambaan yang mereka alami.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...