Monday 6 January 2014

Mencari Sesuatu

Tahun ini merupakan tahun mencabar. Semuanya seakan baru bermula. Walaupun dilihat sebagai suram dan tengggelam punca namun hujungnya pasti ada sinar. Itu yang selalu aku imani.

Bukan ingin menunjuk kehebatan dan bukan mendabik dada dengan apa yang berlaku. Semuanya dilihat sebagai taklif yang berat di bahu ini yang bakal dipikul selamanya sehingga akhirat. Di mata mereka... biarlah. Di fikiran mereka... biarkanlah. Rambut sama hitam hati belum tentu.

Keadaan sudah teduh seteduh awan selepas hujan dengan sinar yang baru memancar. Diri ini baru bangun dari mimpi panjang. Mencuba bangun dan bangkit dari rebah yang berat seperti baru sedar dari koma yang lama. Mencuba mengatur kembali susunan langkah yang telah direka dahulu. Baru mencuba untuk menghadirkan diri ke pentas utama sebagai watak sampingan untuk dipersembahkan kepada Rabbul Jalil.

Bagi mengisi diri ini yang kian kosong aku sendiri perlu mencederakan diri untuk mendapatkan ketahanan yang sebenar. Merompak sekelian tenaga yang ada untuk digunakan dalam kehidupan yang real. Menagih simpati Tuhan untuk menghujankan Rahmat yang boleh membasahkan tekak individu-individu yang amat aku sayangi.

Bukan tasyrif... bukan tasyrif... bukan tasyrif... tidak sekali-kali. Diri ini bakal dihitung di depan sekelian makhluknya tentang apa yang aku lakukan hari ini. Aku selalu ingat bahawa aku hanya insan biasa yang tidak akan terlepas dari hitungannya... percayalah bahawa aku ini untukMu Tuhan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...