Tuesday 14 June 2011

Sekolah Pertamaku

Pulang ke kampung sempena cuti baru-baru ini aku sempat melawat sekolah pertamaku, Sekolah Rendah Ugama (Arab) Meheliah yang terletak di kampung Geting, Pengkalan Kubor, Tumpat Kelantan. 1987 adalah tahun mula aku bersekolah di sini dan berakhir pada tahun 1990. Empat tahun sahaja aku berada di sekolah rendah dan pada 1991 aku sudah memasuki peralihan di Sekolah Menengah Ugama (Arab) Meheliah Geting. Manakala 1997 pula adalah tahun terakhir aku bersekolah di SMU (A) Meheliah setelah tamat tingkatan 5 dan selesai menjalani SPM.

Sekolah Rendah Ugama (A) Meheliah kini tidak digunakan lagi. Kelihatan usang dan terabai. Rerumput tumbuh meliar. Dinding kayu bangunan sekolah ini sudah relai dan tunggu masa untuk roboh.

Sekolah ini tidak beroperasi mungkin kerana tidak ada tenaga pengajar atau tiada sambutan dari kalangan penduduk untuk menghantar anak-anak mereka belajar di sini berikutan tumbuh sekolah-sekolah pengajian Quran, jawi dan fardhu ain di sebelah petang selapas pengajian rasmi pelajar-pelajar di sekolah rendah kerajaan.

Namun bagi aku, sekolah pertamaku ini adalah merupakan tempat aku mengenal ABC alif ba ta 1-2-3 menulis dan melukis. Suasana dulu sungguh ceria dan penuh warna warni. Keriangan ada di mana-mana. Sentiasa indah untuk dikenang. Masih aku ingat lagi beberapa nama kawan-kawan yang sedarjah satu denganku iaitu Che Awang, Maskan, Azman, Che Adik, Che Kamal, Supiah, Siti Khazanah, asmak... yang lain dah lupa. Tidak mungkin aku lupa Sebaris nama-nama cikgu yang mengajar iaitu, cikgu Khadijah, cikgu Nor, cikgu Maryam, cikgu Habsah (cikgu Soh) dan ustaz Mad. Mereka inilah yang mengajar kami pelajaran awal seperti ilmu hisab, jawi, rumi, lukisan, fikah, tauhid, arab, inggeris dan lain-lain disamping pelajaran khat yang kadang-kadang diajar oleh arwah mudir sendiri.

Ini adalah beberapa gambar Sekolah Rendah Ugama Arab Meheliah yang sempat dirakam.



Pandangan jauh Sekolah Rendah Ugama Meheliah



Bilik guru bawah tangga surau


Kolah sumber air


Tangga surau


Dinding sekolah

tadika meheliah

Jalan merentangi


surau meheliah

surau dan sekolah


bilik darjah 5

Hampir roboh


terbiar


Rerumput tumbuh meliar


menanti masa roboh


Tidak digunakan lagi


bilik darjah 2


Bilik Darjah 2


bilik darjah 3


Bilik darjah 3


pokok kelapa


Pokok kelapa


sumber air


Kolah surau


Gambar sekolah SMU (A) Meheliah, lihat slideshow di bawah;



3 comments:

Anonymous said...

Saya Sudah Sampai Di Sini...

Saudagar Emas said...

Alhamdulillah ana juga banyak kenangan di Meheliah ini dari 1987 kelas peralihan hingga 1992 SPM, Sempat tinggal selama 4 tahun tinggal di Pondok Meleliah.

Saudagar Emas said...

Alhamdulillah ana juga banyak kenangan di Meheliah ini dari 1987 kelas peralihan hingga 1992 SPM, Sempat tinggal selama 4 tahun tinggal di Pondok Meleliah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...