Monday 18 February 2008

Bersama Angkasawan

16 Februari '08 yang lalu saya berada di Baling, Kedah atas sebab tugas kerja menyertai program Pameran Sains dan Pendidikan Baling anjuran YB Baling. Sempena dengan pameran sains tersebut, Angkasawan negara didatangkan bagi menemui penduduk Baling dan berkongsi pengalaman sebagai angkasawan.

Program tersebut sangat meriah dengan kehadiran yang luar biasa sehinggakan Dr. Syeikh Muszaphar Syukur terpaksa dikawal ketat oleh pasukan polis, anggota Rela dan pengawal peribadi.

Orang ramai setia menanti 3 jam lebih awal bagi menyaksikan kehadiran angkasawan pertama negara. setibanya Dr. Syeikh Muszaphar, orang ramai bertepuk tangan dan menjerit-jerit tidak henti-henti. Mereka berebut-rebut dan berasak-asak untuk bersalam dengan satu-satunya rakyat Malaysia yang pernah sampai ke ISS ketika ini. Malah ketika Dr. Syeikh berucap pun orang ramai, para penonton dan penyokong yang terdiri dari anak-anak sekolah sehingga lah yang paling tua bersorak-sorak kegirangan. Mungkin diorang ni teruja sangat...
Dr. Syeikh menceritakan pengalaman beliau sepanjang menjadi angkawan. Beliau bercerita bagaimana kehidupan seorang muslim di ISS serta kajian beliau.Orang ramai mendengarnya dengan penuh kekaguman. Termasuklah saya... kagum dengan pengalaman beliau... bangga dapat bertemu dengan beliau... dan yang paling penting saya bangga sebab beliau ghairah membakar semangat warganegara untuk lebih berusaha dan berjaya sepertimana manusia pertama ke angkasa, Yuri Gagarin membakar semangat warga Rusia.

Selepas menjawab semua soalan daripada penduduk Baling beliau menandatangan poskad-poskad untuk diedarkan kepada yang hadir terutama pelajar. Turut tidak ketinggalan, masa yang ada digunakan untuk mengabadikan kenangan bersama Dr. Syeikh dengan bergambar dan bersalaman dengan beliau. Dalam suasana berebut-rebut itu, beberapa pelajar pengsan. mungkin cuaca panas dan keadaan yang berebut-rebut dan terhimpit-himpit. Saya sendiri pun hampir jatuh.

Inilah antara pengalaman yang best.... So, kepada semua, bersemangatlahhhhhhh macam angkasawan negara, Dr. Syeikh Muszaphar Shukor!!!

(Bersama Angkasawan Negara di Seri Baling Inn...)

2 comments:

awein said...

fuyoooo.....angkasawan negara hebanyer

Anonymous said...

Syokknyerrr...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...