Tuesday 19 October 2010

Seperti Peninju

Bekerjalah dengan fokus dan dengan kesungguhan umpama seorang peninju yang akan bertemu dengan lawan handalan di gelanggang pada bila-bila masa. Jika kita tidak bersedia dengan latihan dan stamina pada hari ini kita sudah pasti akan kecundang dengan penuh perasaan kecewa dan malu.

Mike Tyson, Mohammad Ali, Oscar De La Hoya, Evander Holyfield adalah antara peninju yang masyhur dan hebat dalam sukan tinju. Mereka pernah memenangi perlawanan tinju peringkat tertinggi dunia. Untuk mencapai tahap seperti itu mereka telah melalui pelbagai latihan dan pengalaman. Pernahkah anda melihat mereka berlatih? Apakah jenis disiplin yang mereka lakukan? dan bagaimana mereka melalui kehidupan sebagai seorang peninju yang berjaya?


Peninju yang berjaya perlu mengamalkan disiplin latihan dan memiiki daya tahan serta fokus kepada apa yang diinginkan

Peninju-peninju hebat semestinya menerima latihan yang berat dan berdisiplin. Mungkin setiap hari, setiap masa selain masa makan dan tidur, fikiran dan fokus mereka hanya inginkan kejayaan dalam setiap perlawanan. Mereka akan berada di gelanggang hampir setiap masa. Berlari, melompat, menggunakan tali 'skipping', mengangkat beban yang berat, berlatih menumbuk dan mengelak itu adalah antara latihan yang dilakukan oleh peninju selain menghabiskan masa di gimnasium untuk mendapatkan ketahanan mental dan fizikal.

Sebagai pekerja, di bidang apapun, jika kita inginkan kejayaan dan kemenangan wajarlah dibuat dengan kesungguhan. Tidak boleh sama sekali kita mengambil sikap sambil lewa dan leka dengan tugas. Kesannya nanti, kualiti 'outcomes' akan menurun jika kita tidak fokus.

Bila kita sudah menceburkan diri dalam sesuatu bidang pekerjaan kita mesti redha dan rela untuk melakukannya dengan penuh iltizam dan penuh harapan. Walaupun pada mulanya mungkin akan menemui kesusahan dan kegagalan. Namun, InsyaAllah kita akan merasai kemanisannya di akhir nanti. Seperti juga peninju yang menang sesuatu perlawanan. Itulah saat yang paling manis baginya walaupun bidang kerjaya ini akan mengakibatkan wajahnya sentiasa terdedah kepada risiko ditumbuk dan dihentak!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...