Monday 15 December 2008

Impian Adalah Kenyataan Masa Hadapan

Aku punya cita-cita dan impian yang sama seperti semua orang. Ingin menjadi hebat dalam semua lapangan. Ingin pandai dan berkemahiran dalam segala bidang. Juga ingin benar menulis seperti karyawan. Gaya bahasa seperti sasterawan. Ingin miliki selaut ilmu pengetahuan. Jadi guru kepada insan-insan.

Kadang-kadang cita-cita dan keinginan kita terhalang. Jalan-jalan yang kita lalui tidak sentiasa terbentang. Hidup penuh dengan kesibukan. Itu dan ini perlu dilaksanakan. Terpaksa akur kehendak alam. Menangguh lagi segala perancangan. Namun segala yang diimpikan dikubur jangan.

Langkah demi langkah kita aturkan dalam menghadapi segala cabaran. Menulis memerlukan masa dan ruang. Idea mesti padat dengan segala fakta dan menulis dengan penuh kejujuran. Menulis bukan perlu nama yang besar sakan. Kalau keinginan sebesar bukit jangan sebesar jarum yang hanya kamu lakukan. Hendak seribu daya tak nak seribu dalih orang tua pesan.

Jatuh bangun kembali dengan penuh azam. Yang tertangguh perlu sekali lagi kita mulakan. Mulakan... mulakan... dan sentiasa mulakan... Kita sendiri yang menentukan... jauh dekat impian menjadi kenyataan. Mulai sekarang, jangan hanya merenung awan, lautan, tulislah sesuatu yang boleh dimanfaatkan. Kita menulis bukan untuk mengisi kekosongan, bahkan kita tulis sesuatu yang perlu dibacakan.

Manusia punyai impian. Suatu masa impian akan menjadi kenyataan bila kita tabah usahakan. Aku yakin pada masa hadapan impian akan menjadi kenyataan. InsyaAllah... Wallahu Taala A'lam!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...