Monday 9 November 2015

Glamor Perlu Untuk Dakwah?

Apa yang saya nampak sekarang adalah dakwah lebih berkesan bila ada glamor. Artis, pelawak, public figure lebih diberi perhatian untuk memberikan ceramah. Walaupun baru berubah namun mereka dianggap orang yang tepat untuk membicarakan soal agama dan dakwah. Contohnya ramai... Ali Setan, Syam Kamekaze dan ramai lagi.

Boleh dikatakan sekarang, untuk berdakwah memang memerlukan glamor. Sebab itu, banyak rancangan tv yang menjurus kepada mencipta glamor contohnya Pencetus Ummah, Imam Muda dan lain-lain.

Ada baik dan buruknya apa yang berlaku. Kebaikannya mungkin kita boleh katakan Islam makin dikenali dengan adanya pendakwah glamor. Namun, buruknya pula adalah kredibiliti mereka sebagai pendakwah masih boleh dipersoal. Bayaran yang tinggi untuk mengisi sesi majlis dan sebagainya. Ilmuan dipinggirkan, walaupun masih ramai yang boleh membicarakan tentang agama dengan lebih baik namun tidak diberi perhatian kerana tiada nama.

Ada segelintir ustaz yang sengaja mencetuskan kontroversi semata-mata untuk mendapat perhatian. Namun tidak semua yang bersikap demikian contohnya ustaz Kazim dan Ustaz Azhar. Walaupun mereka glamor namun bukan glamor itu datang dulu. Tapi mereka telah berdakwah lebih lama sebelum menjadi glamor.

Persoalan yang timbul adalah adakah dakwah yang lebih berkesan memerlukan glamor? Adakah tanpa glamor kita tidak boleh berdakwah? Apakah glamor akan datang kemudian selepas berdakwah? Apakah boleh berniat untuk mencapai glamor dengan kerja-kerja dakwah? Apakah boleh kita mencari populariti untuk tujuan dakwah?

Persoalan ini sangat banyak dan boleh menjadi pemangkin untuk seseorang berjaya dalam dakwahnya atau bakat dakwahnya berkubur setelah tidak mendapat tempat di arena dakwah terkini.

Bagi saya, niat sangat penting. Kalau berdakwah untuk cari glamour sehingga jadi riak pun tak boleh. Buatlah dakwah mengikut kemampuan dan kekuatan glamor masing-masing. Walaupun secara kecilan dan rutin itu lebih baik untuk orang yang terdekat kerana yang akan disoal di akhirat adalah orang yang di bawah tanggungannya sendiri.

Ust Kazim sangat glamour dan saya sangat minat...dakwahnya sangat berkesan

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...