Monday 15 September 2014

Sakitnya Dihina

Hati berbicara... alangkah hinanya diri ini demikian dimaki dan dicerca. Kata-kata itu sangat bisa. Walau hanya suara tapi ia bisa menusuk ke dalam jantung.

Rasa diri ini kerdil. Jika di hadapan manusia kita dipandang hina kita dah rasa diri ini sangat daif dan malu apatah lagi jika di depan sekelian manusia kita dimalukan oleh surat amalan kita yang sangat aib perlakuan kita di dunia ini.

Allah menyebut dalam al-Quran "walaqad karramna bani aadam" sesungguhnya kami muliakan anak Adam. Allah dan malaikat memuliakan manusia. Maka sebenarnya tidak boleh sewenang-wenangnya menghina, mencerca dan menghalau dengan kasar. Jika ini berlaku maka dia telah mengambil hak-hak kemanusiaan. Apatah lagi jika diperlakukan kepada pemimpin atau orang yang lebih tinggi kedudukannya dari kita dari segi status sosial dan keagamaan.

Ya... Allah jauhi aku dari akhlak yang tidak baik. Akhlak adalah cerminan hati. Hanya hati yang bersih sejahtera sahaja akan selamat di Akhirat. Allah berfirman "yauma la yanfa'u malun wala banun illa man atallahu bi qalbin saliim". Hanya hati yang baik sahaja bermanfaat di kala itu. Keangkuhan akan meletakkan kita di neraka. Nabi bersabda, maksudnya "tidak akan masuk syurga orang yang ada dalam hatinya sebesar biji sawi 'al-kibr' sifat angkuh". Sangat tidak baik jika mengasari orang lain dan menganggap apa yang kita lakukan adalah betul sedangkan belum tentu ada betulnya.

Di dunia ini kita tidak dapat memberi hujah yang baik untuk menenangkan orang yang tidak setuju dengan apa yang dia inginkan. Walau hujah dari Quran dan Sunnah pun belum tentu boleh mendamaikan hati. Sudah tidak mampu berkata-kata hanya diam sahaja sambil hati memohon agar Allah beri kekuatan untuk sampai pada destinasi.

Allah itu adil... tidak hari ini Dia mengadili mungkin di hari kemudian. Semoga kita berada dalam lindungan Dia selalu. Jauhi rasa kecewa walau dikhianati kerana kekecewaan itu melemahkan ibadah kepada Allah dan membuat andaian yang tidak baik terhadap Allah. Baik tanam dalam hati dengan kasih sayang pada semua, kepada yang baik pada kita dan kepada yang melukakan hati kita. Kerana perasaan sayang itu akan menjadi pengukur pada hati. Wallahu a'lam...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...