Monday 15 September 2014

Hasbunallahu wani'mal wakil

Serah segala-galanya pada Allah. Dialah tempat bergantung orang yang tiada harapan. Dia puncak segala hikmah. Ketika tiada lagi ketabahan dan daya diri berserah hanya padaNya.
Sekiranya Dia menghendaki kebaikan maka kita akan memiliki kebaikan yang akan diberikan ini serta berbahagialah. Sekiranya Dia menghendaki keburukan maka kita juga memiliki kebaikan kerana semuanya Dia beri untuk makhluknya tidak ada yang buruk kecuali yang baik-baik walaupun pada kaca mata manusia semua itu buruk. Allah tidak jadikan sesuatu itu dengan sia-sia!
Demikian pelajaran bagi diri. Semua Allah atur dan aturan Allah itu sangat baik berbanding aturan diri. Tawakkal 'alallah 'ala kulli syai'. Biarkan jiwa tenang dibadai ujian kerana pantai itu tempat tenang walau dipukul ombak sentiasa dikunjungi ramai. Biar diri diratah dikunyah kerana yang dikunyah dan diratah itu daging yang sangat baik disembelih dengan nama Allah.
Relakan diri dan reda dengan ragam dunia. Tidak boleh kita lari dari keterpaksaan walaupun pada ketaatan yang menjadi amanah Tuhan tetap sebuah amanah. Tidak harus lemah lembik layu lesu menghadapi badai ombak ujian kerana yang lemah itu akan dihakis ombak dan tidak berupa tidak berupaya lagi.
Sediakan sebuah daerah ketabahan isi penduduknya menagih keredaan. Bertongkat merangkak menuju lurah keutuhan. Puncak lurah itu subur dek tanah yang tidak tandus lagi. Air mengalir biar berliku tetapi jernih bersih... bisa diminum dan disirami hati-hati yang duka... menjelma menjadi kuat dan gagah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...