Thursday 24 January 2013

Salam Untukmu Ya Rasulallah...

Ketika Rasulullah saw. berjumpa dengan Rabul'alamin pada malam isra' baginda tidak lupa menyebut nama umatnya. Ketika Allah mengucap salam kepadanya, baginda lantas menjawab, "salam ke atas kami dan ke atas hamba-hamba Allah yang solihin".

Begitulah cinta Rasulullah saw. kepada umatnya.Tidak leka di fikirannya mengingati kita semua umatnya walaupun ketika tidur. Baginda tidur mengiring di atas rusuk kanannya sambil tangan kanannya menadah air mata yang berguguran memikirkan nasib umatnya yang mana beginda telah saksikan sepanjang perjalanan isra' dan mi'raj.

Saiditina Fatimah ra. puteri baginda saw. pernah bermimpi bahawa kedua-dua puteranya akan mati dibunuh ketika dewasa kelak. Dalam keadaan risau beliau pergi berjumpa dengan Rasulullah saw. dan beginda mengiyakan mimpi tersebut. Dalam tangisan Siti Fatimah ra. memohon, "Ya Rasulullah, aku pernah mendengar darimu bahawa seseorang rasul mempunyai satu doa yang akan dimakbulkan Tuhan?"

Rasulullah saw. menjawab, "benar wahai Fatimah?"

"Wahai Rasulullah, mohonlah kepada Allah agar Allah menghindarkan musibah yang akan menimpa cucu-cucumu?" Siti Fatimah merayu.

"Tidak boleh wahai Fatimah anakku, sebenarnya aku menyimpan doaku ini untuk ummatku di akhirat nanti!" ujar baginda Nabi saw.

Malah ketika sakaratul maut Rasulullah saw. menyebut ummatnya di depan Malaikat Maut yang sedang mencabut nyawanya dan Malaikat Jibril yang menemaninya. Kata Nabi saw. sambil menahan kesakitan, "Betapa sakitnya sakaratul maut ini, wahai Allah biarlah aku yang menanggung semua rasa sakit ini supaya ummatku tidak merasainya...!"

Wahai Rasulullah saw. engkau telah meninggalkan kami dengan kecintaan yang sangat agung kepada ummatmu. Selayaknyalah engkau digelar insan yang termulia, penghulu segala rasul dan nabi, engkau kekasih kami, engkaulah kecintaan kami.

Salam ke atasmu Ya Rasulallah saw. Kami sangat merindui engkau. Kami sering teringatkan engkau dalam setiap ibadah kami. Ketika kami bersolat kami sedar bahawa inilah amalan yang engkau sukai. Engkau telah ajarkan kepada kami bagaimana solat ini sehingga turun temurun kepada kami dan kami telah mengikutinya. Begitu juga amalan-amalan lain. Kami sering terbayang bahawa engkaulah yang sedang mengajar kami tentang semua itu.

InsyaAllah. Kami akan mempertahankan agama yang dibawa olehmu. Kami akan mengamalkan sunnahmu sedaya upaya kami. Semoga kami akan selalu mengingati cintamu kapada kami. Semoga kami selalu mencintaimu sepanjang hayat kami. Semoga kami dapat bertemu denganmu ya Rasulallah di sana nanti.

Allahumma Solli 'ala Muhammad wa 'ala aali Muhammad...



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...