Monday 31 December 2012

Diskriminasi Fokus

Raya yang lepas, aku memandu hampir 15 jam dari KB ke KL melalui jalan Timur Barat. Perjalanan yang biasanya memakan masa 8 jam sahaja itu terpaksa diharungi melebihi 7 jam daripada kebiasaan. Ini semua kerana musim perayaan yang sememangnya warga kota secara beramai-ramai pulang ke kota setelah berhari raya beberapa hari di desa.

Apa yang aku ingin nyatakan bahawa kita boleh fokus kepada sesuatu benda sekiranya kita mahukannya. Selama 15 jam memandu adalah suatu jangka masa yang agak lama. Aku mampu buat pengfokusan selama masa itu. Akan tetapi kenapa aku sering hilang fokus pada sesuatu yang lain yang lebih penting? Aku selalu hilang fokus pada penulisan. Begitu juga fokus pada kerja. Kerja tak sampai 5 minit dah penat dan tension.

Sepatutnya fokus semasa memandu dijadikan contoh terbaik dalam melakukan kerja. Semasa mamandu kita ada arah dan halatuju. Objektif sangat jelas dengan sebilangan risiko sekiranya kita gagal fokus dan memandu dengan cuai.

Aku sering tertanya-tanya kenapa perlu ada dalam diri diskriminasi kepada fokus. Sedangkan diri kita adalah orang yang sama ketika memandu dan juga ketika bekerja... huh... perlu muhasabah diri

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...