Tuesday 27 October 2009

Siapa Malcolm X

Malcolm X dilahirkan di Omaha pada tahun 1925 dalam sebuah keluarga besar – 10 orang adik beradik. Bapanya adalah penganut agama kristian yang kuat. Sejak kecil hidupnya berpindah randah mengikut ibu bapanya.

Mereka akhirnya menetap di Lancing, Machigan. Kedua-dua ibu bapanya meninggal ketika Malcolm X masih remaja.

Malcolm X membesar sebagai anak kulit hitam yang lain, yang menghadapi diskriminasi dan tekanan daripada golongan kulit putih. Malcolm X meninggalkan sekolah lebih awal dan mencari kerja di New York. Dia bekerja sebagai pelayan di Harlem.

Kehidupan yang sukar menyebabkan dia mula menjual dadah – Marijuana dan menjadi penagih kokain. Beliau kemudiannya menjadi perompak dan pada tahun 1946 dia ditangkap dan dipenjara.

Di dalam penjaralah Malcolm X mengenal Islam melalui pemimpin kulit hitam Elijah Muhammad. Selain Islam, Malcolm X juga mendapat Ilmu dari buku-buku yang dibacanya. Di sinilah Malcolm X mengasah bakat kepimpinan dan daya intelektualnya. Elijah memperjuangkan Islam dengan pandangan yang penuh perkauman dan dendam terhadap kulit putih. Itulah pandangan Malcolm terhadap Islam yang dianutinya.

Malcolm X keluar dari penjara pada tahun 1952. Beliau menjadi pendakwah Islam sepenuh masa dan memperjuangkan Islam serta hak kesamaan kulit hitam dan kulit putih.

Kepintarannya berhujah dan memberikan idea menjadikan Malcolm X lebih popular dari daripada Elijah. Publisiti yang diterimanya dari akhbar dan TV menjadikan Malcolm X dicemburui oleh banyak orang termasuk Elijah.

Pada tahun 1963, Elijah menyingkirkan Malcolm X daripada gerakan Muslim kulit hitam. Malcolm menubuhkan kumpulan protesnya sendiri – Pertubuhan Perpaduan Afro-Amerika (PPA-A).

Pandangan Malcolm X terhadap Islam dan fahaman perkauman berubah apabila beliau mendapat peluang mengerjakan haji ke Mekah pada tahun 1964. beliau mula memahami betapa indahnya konsep kesejagatan perdamaian dan keamanan yang diutarakan oleh Islam. Di Mekahlah juga Malcolm X menginsafi bahawa bukan semua orang kulit putih itu kejam dan bukan semua orang kulit hitam baik.

Malcolm X kembali ke Amerika dengan nama baru iaitu Al-Hajj Abdul Malik Al-Shabazz dan semangat baru memperjuangkan Islam. Pertubuhan Perpaduan Afro-Amerika yang diasaskannya membawa pendekatan yang lebih diplomatik dan sederhana, tidak lagi perkauman dan penuh dendam terhadap kulit putih.

Kumpulan ini bagaimanapun hanya dapat mengumpulkan sejumlah kecil penyokong pada saat Malcolm X dibunuh dengan kejam pada 1965.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...