Monday 15 September 2008

Terubat Rindu UIA


Sempena bulan mulia, Ramadhan al-mubarak ini, aku mengambil peluang untuk menunaikan solat Isya' dan terawih di masjid UIA.

Ada beberapa kelebihan bulan ini antaranya ialah; bulan tarbiyyah, bulan ibadah, bulan yang diturunkan al-Quran, bulan yang terdapat padanya suatu malam yang lebih mulia dari seribu bulan, bulan yang digandakan pahala... dan banyak lagi kelebihan yang lain.

Amat rugi kiranya di kesempatan yang ada ini kita tidak merebut peluang yang diberikan. Walaupun tidak semua yang boleh kita lakukan, maka lakukanlah ibadah/amalan yang termampu. Jangan ditinggalkan, jangan diabaikan rahmat Allah yang datang pada bulan ini. Ianya menuntut sedikit usaha dari kita selaku hamba bagi merebutinya. Maghfirah Allah sentiasa menanti taubat dari hamba yang insaf dan memohon maaf dari kesalahan yang dilakukan. Semoga apa yang kita lakukan pada Ramadhan ini dapat memberikan sedikit kesan taqwa pada hati kita.

Ramadhan pada kali ini adalah Ramadhan yang ke tiga aku keluar UIA. Masih aku ingat pada Ramadhan yang mana aku masih dalam pengajian di UIA. Pada Ramadhan begini, aku akan bersama-sama rakan-rakan, Joe, Jan, Faizal, Riduan, Nazri dan lain-lain berbuka puasa kat masjid UIA. Bila tiba waktu berbuka kitorang berkumpul bersama pelajar dalam dan luar untuk menikmati hidangan berbuka puasa. Lucu pun ada bila kami berebut-rebut 'nasi foreigner'. Sebabnya nasi foreigner ni lebih banyak dan lebih sedap dari nasi biasa. Siap ambik dua lagi. dengan alasan untuk makan sahur. Kami akan solat sama-sama kat masjid tu. Lepas terawih pulak kami dihidangkan dengan teh 'O' panas dan kuih-muih. Seronok sangat masa tu sebab kawan-kawan semua spoting, suka buat lawak... ada-ada je yang lucu... menyebabkan kami happy sokmo.

Namun semua itu dah berlalu... hanya tinggal kenangan yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata mahupun pena. Apa yang boleh aku lakukan hanya menceritakan pengalaman yang lepas itu pada isteri dan juga menulis dalam ruangan begini.

Dan tahun ini aku mengambil kesempatan untuk solat terawih di masjid UIA supaya kenangan lama akan kekal abadi selain merasai suasana unik UIA yang terdapat masyarakat berbilang kaum di dunia berkumpl menuntut ilmu bagaikan aku bukan berada di Malaysia.

Yang paling kuat menarik aku ke masjid UIA juga adalah bacaan surah solat terawih dari huffaz terpilih dengan bacaan qiraat yang berbagai... sungguh mengasyikkan, khusuk, insaf dan memotivasi diri supaya sebaik huffaz itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...