Thursday 14 February 2008

Mantapkan Kasih Sayang Setiap Hari

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Ajaran Rasulullah SAW. antaranya adalah mengenai ikatan kasih sayang antara manusia. Bukan sahaja kepada pasangan bahkan pengertian kasih sayang dalam Islam amat luas.

Bermula dengan kasihkan Allah. Yakni melakukan suruhanNya dengan ikhlas serta mengharapkan kasih sayangNya yang tidak terbatas. Sesungguhnya Allah SWT. mengasihi manusia lebih dari seorang ibu mengasihi anaknya.

Nabi Muhammad SAW. mewajibkan setiap muslim mengasihi Baginda lebih dari mengasihi dirinya sendiri. Baginda SAW.
menafikan iman seseorang yang tidak mengasihi baginda sebagai mana yang dianjurkan. Abu Bakar As-Siddiq menyatakan kepada Rasulullah SAW. katanya: "aku mengasihi kamu sama seperti aku mengasihi diriku sendiri". Rasulullah SAW. berkata, "tidak, kamu belum beriman". Sahabatnya tadi lalu menegaskan,"aku mengasihi kamu lebih dari diriku sendiri". Jawab nabi SAW. "sekarang (kamu beriman)".

Kebiasaan manusia akan sanggup melakukan apa sahaja kehendak orang yang disayangi dan meninggalkan apa sahaja yang dilarang atau yang menyinggung perasaan orang yang disayangi. Bukan kasih sayang namanya jika hanya mulut berbicara tapi tidak disusuli dengan pembuktian gerak kerja.

Begitulah halnya bila mulut mengucapkan 'tidak ada tuhan yang dipersembahkan segala amal kecuali Allah Azza Wajal dan Nabi Muhammad SAW adalah pesuruh Allah' mesti direalisasi melalui kerja-kerja yang disuruh dan meniggalkan segala yang dilarang. Permasalahan di sini timbul bila seorang muslim tidak tahu apa yang disuruh dan apa yang dilarang. Oleh sebab itulah pula manusia disuruh bersungguh-sungguh menuntut ilmu, berfikir membuat kajian dan sebagainya untuk mengetahui syariah Allah dan Sunnatur Rasul.

Seorang muslim bersaudara dengan seorang muslim yang lain. Hukumnya wajib mengasihi saudara kita. Wajib mengasihi ibu, bapa serta berkhidmat kepada keduanya. Menyenangi hati mereka adalah keredhaan oleh Allah. Begitu juga mengasihi isteri, anak-anak dan selain mereka itu merupakan kewajipan. Namun di sini ada hukum fiqh yang timbul iaitu fiqh Aulawiyyah (priority). Siapa yang teratas sekali tingkatan kasih-sayang dan siapa yang paling bawah serta apakah urutannya. Puncak kasih mestilah kepada Allah dan RasulNya. Kemudian kepada ibu-bapa, Para ulama, kemudian barulah kepada isteri, anak-anak dan keluarga.

Dalam merealisasi kasih-sayang, yang perlu diingatkan ialah IradatiLlah (kehendak Allah). bukan kehendak diri sendiri atau kehendak orang yang disayangi. Tidak ada taat kepada makhluk dalam melakukan maksiat kepada Allah SWT. Di sini lah kita perlu faham, apakah kehendak Allah dalam hidup berkeluarga contohnya. Jika Isteri yang dikasihi mengajak ke tempat maksiat adakah perlu diturutkan. Jika anak-anak mahu memakai pakaian yang seksi, adakah patut dibeli. patutkah menyediakan peralatan home theater bagi memuaskan hati anak-anak tapi tidak pula menyediakan pengajian Agama, pengetahuan secukupnya. patutkah seorang kekasih mengasihi kekasihnya dengan sepenuh hati tapi meninggalkan kekasih agongnya Allah Azza Wa Jall. yang menciptakannya dan yang menciptakan kekasihnya, yang memberi kehidupan dan petunjuk kepadanya.

Marilah sama-sama meningkatkan ilmu pengetahuan Agama Islam dari akar umbi. fahami lah al-Quran dan Assunnah serta mempraktiskan keduanya dalam kerja seharian. Semoga kita tidak sesat lagi dan mendapat kasih sayang sejati dari Allah SWT.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...